Mistä aloittaa moottorin virittäminen?

Tehon puute on yleinen vaiva autoharrastajien keskuudessa ja me Vauhtiveikoilla pyrimme tarjoamaan siihen ratkaisuja. Ennen moottorin virittämistä on aina syytä varmistua siitä, että perushuollot on tehty ja moottorin kriittiset osat toimivat normaalisti.

Usein tehon lisääminen aloitetaan moottorin optimoinnilla. Kuitenkin jo muutaman osan vaihtaminen ennen moottorin optimointia voi tarkoittaa moninkertaista tehonlisäystä pelkkään optimointiin verrattuna. Jotkin viritysosat vaativat usein myös muita osia tukemaan niiden toimintaa. Hyvänä esimerkkinä toimivat turboahtimet, jotka usein vaativat alkuperäisen, pienen välijäähdyttimen tilalle isomman välijäähdyttimen, jotta uudesta turbosta saadaan kaikki hyöty irti.

Moottorista kaikki hyöty irti turboahtimella

Olemme suosineet valikoimassamme enemmän turboahdettujen moottorien viritysosia kuin vapaasti hengittävien moottorien. Ahdetun moottorin virittäminen on helppoa ja edullista. Usein jo pelkällä downpipellä ja moottorin optimoinnilla voidaan saavuttaa korkeita teholukemia. Lisäksi isomman ahtimen ja välijäähdyttimen vaihto on helppoa valmiiden linjojen ansiosta. Parhaat viritysosat ovat yleensä pakoputkistoa avartavat downpipet ja pakosarjat, kun halutaan edullisesti ja melko vähäisellä vaivalla paljon tehoa. Turboahtimet maksavat usein hieman putkiston osia enemmän, mutta isolla turbolla voidaan saavuttaa yhtä paljon lisää tehoa hintaan suhteutettuna.

Vapaasti hengittävän moottorin virittäminen on lähes aina kalliimpaa ja vaikeampaa. Tyypillisiä päivityksiä vapariin ovat putkiston avartaminen ja ilmanoton tehostaminen. Ne eivät kuitenkaan tarjoa kovia lisäyksiä tehoihin. Meiltä löytyy K&N vapaavirtaussuodattimia yli 1700 malliin. Vapaavirtaussuodatin voi tuoda pientä teholisäystä, mutta se päivitetään usein myös tehostuneiden imuäänien vuoksi.

Mikään ei estä vapaasti hengittävän moottorin ahtamista, jos kaipaa isoja tehon lisäyksiä. Meiltä löydät tarvittavat osat vaparin ahtamiseen: yleismalliset turbot, turbotarvikkeet, ahtoputkisarjat sekä välijäähdyttimet.

Tehojen noustessa on hyvä muistaa myös moottorin sisuskaluja. Alkuperäiset kiertokanget eivät välttämättä kestä kovaa virittämistä. Myymämme Maxspeedingrodsin H-Profiili kiertokanget ovat edullisia laatuunsa nähden ja kestävät kovankin virittämisen.

Sopiiko viritysosa autooni?

Mallikohtaisten osien yhteensopivuus usein selviää tuotesivulla löytyvästä malliluettelosta. Tuotesivuilta löydät myös osanumerot, joiden avulla yhteensopivuuden voi selvittää. Yhteensopivuuden varmistaminen voi kuitenkin olla hieman työlästä ja teemme sen myös mielellämme puolestasi. Yleismalliset osat vaativat usein enemmän sovittamista. Kokeneemmalle harrastajalle ne kuitenkin tarjoavat enemmän mahdollisuuksia.